Ishma’s atelier.
Ineens had Ishma weer tijd voor hem. Of ze vonden dat hij even toe was
aan wat rust en ontspanning? Tijdens het ontbijt nodigde ze hem uit voor een
bezoek aan haar atelier. Een nieuwe opdracht vergde al haar concentratie maar nu
had ze alle tijd voor hem, en ze wist dat hij geen andere afspraken had, of had
ze dat zo geregeld? Haar atelier lag achter in de moestuin naast de
paardenstallen. Terwijl ze hem rondleidde langs machines, apparaten en ovens
vertelde ze waarmee ze aan het werk was, dat wil zeggen twee vrouwen,
ingespannen bezig met metalen platen en lassen. Ze deden dit op aanwijzing van
een derde, een jonge vrouw, die hij meteen herkende als Francis, de dochter van
Estrice. Geregeld liep ze naar het werk toe en wees dan
iets aan of bleef even zwijgend toekijken. Opvallend was hoe de druk doende
vrouwen soms even naar haar opkeken, als het ware vragend hoe nu verder.
Francis wees dan wat aan op tekeningen en dat leken ze meteen te begrijpen. Kennelijk
konden die drie het vrijwel zonder woorden af. Bij eerdere ontmoetingen met
Francis had ze hem al gefascineerd met haar zowel geruststellende als
dicterende blik, haar ogen die je dwongen alles te vertellen.
Het groepje
observerend vertelde Ishma dat de panelen bedoeld
waren voor een fries in de salon van een vrouwelijke nest en hun grondslag
presenteerde ‘vrije vogels’. Het werd er een van drie panelen, ongeveer naar
dat voor hun honk, maar kleurrijker. Een paar keer had hij dat van hun atrium
al moeten bewonderen. Eveneens met platen, zesendertig, met in aanzet alleen
abstracte figuraties, geslagen in ketels met explosies, en die verder waren
geaccentueerd met tinten geel en sporadisch wat rood- en goudglanzende
facetten. Een aantal ervan waren naar de doelstelling van deze fries verder
bewerkt: het presenteren met een soort stripverhaal van de visie van een
generatie, inmiddels twaalf. Het centrale eerst bewerkte illustreerde het leven
van een roedel leeuwinnen en daarmee het motto ‘samen op jacht’. In het centrum
van het tafereel lag een groep leeuwinnen elkaar knuffelend in de schaduw van
een eenzame boom in een zonovergoten vlakte. Daar omheen cirkelden impressies
van gezamenlijk door hoog gras besluipen van zebra’s, het kelen van de vangst,
verscheuren van het slachtoffer met daarbij dominant het mannetje. De bij
leeuwen gebruikelijk mee-eter, moest hij vooral weten. Met hun te bolle kop en
instelling ongeschikt voor het gezamenlijk bedrijven van de jacht. Maar wel zo
sterk dat het veiliger was hem als eerste en ongehinderd te laten toetasten.
Hun kijk op mannen kwam ook al tot uiting in deze fries. Het paneel sloot
rechtsonder af met elkaar schoonlikkende leeuwinnen tegen een achtergrond met
in de verte een leeuwin die zich liet dekken door het mannetje. De visie op hun
leven van die eerste generatie, twee eeuwen geleden: alles bejagen wat de
moeite waard is en dat samen consumeren. Hij wist inmiddels hoe goed en gulzig
ze daarin waren. Maar ook dat ze hem gastvrij en heerlijk lieten mee-eten. Een
paneel met een heel betoog, vanuit de opvatting dat kunst vooral moest verhalen
en beleren. De andere al ingevulde panelen waren alle ongeveer naar diezelfde
instelling, voorstellingen waar je voor kon gaan zitten om ze te lezen en van
te genieten. Voor hem waren er slecht twee waarvoor dat laatste gold, een met
een betoog over het discours van mensen, vooral vrouwen maar ook enkele mannen,
en een paneel over de symbiose van mensen met de vele facetten van hun huidige
planeet. En waarom Ishma nog steeds niet kon beginnen
met die van hun generatie: ‘omdat ik die originele abstracte nog steeds de
mooiste vind en aarzel daarop in te breken.’
De opdracht voor de
fries, een zwerm vogels die hun wil tot samenzijn in verscheidenheid
uitdrukte, verklaarde Ishma. Klanten konden krijgen
wat ze wilden. Voor deze opdracht had ze hen uitvoering de historie laten
verkennen om hun stijlvoorkeur te bepalen. Ze kwamen uit op klassiek figuratief
met zwoele kleuren tegen een abstracte achtergrond. Maar wel naar haar
beleving. Ze had voorgesteld en akkoord bevonden meeuwen tegen boeiende luchten
en boven een zee in drie stemming. Ze kon er goed mee leven. Wilden
opdrachtgevers het confronterend lelijk of banaal dan accepteerde ze de
opdracht niet. Haar goede humeur liet ze zich niet bederven. Mocht ze haar
eigen gang gaan dan kwam ze meestal uit op abstract met verhalende kleurtonen
en enkele meer figuratieve details. De wereld als een mysterieuze compositie
met enkele facetten waarop ze zich concentreerde.
Haar werkhoek met een
breed raam op het zuiden was voorzien van een lessenaar, drie schermen en een
grote tekentafel. Hier broedde ze uit wat ze haar klanten wilde presenteren,
ontwierp modellen en maakte ze de schetsen voor verdere uitwerking. Op de
schermen zocht ze naar inspiratie die bij haar klanten paste. Het
cultuurverleden was haar de bron, zei ze, en haar talent datgene te sonderen
waarin haar opdrachtgevers meenden te wortelen. Ze confronteren met hun kijk op
de wereld, hoe ze die naar eigen verbeeldingen transformeerden, de realiteit
daarmee naar hun hand zetten, dat verhaal analyseren en presenteren naar wat
hun filters toelieten. Aan de manier waarop ze dit alles toelichten merkte hij
dat ze genoot van het werk, en dan vooral die psychologische verkenning van
haar clientèle, het door hun wanen van de werkelijk heen kijken. Hij begon het
te begrijpen, Hoe zou ze proberen verder vat op hem te krijgen, uitzoeken
waarom hij hier zo nodig moest zijn?
Ze nodigde nu ook haar
medewerkers uit voor kennismaking met hem. De twee hem onbekende vrouwen waren
van een woongemeenschap uit de buurt. Voor zover haar studie dit toeliet was
Francis haar plaatsvervanger, vertelde Ishma om haar
positie duidelijk te maken. Ze moest wel geregeld voor colleges en workshops
naar het zuiden. Maar ze leerde nogal gemakkelijk en graag zelfstandig en was
daardoor vaak thuis, zei Ishma met opvallende trots,
met iets van ontzag en liefde in haar stem. Francis was erg belangrijk voor
haar begreep hij meteen. Hij kende haar vluchtig van de maaltijden. Nu kreeg hij
de kans haar beter te leren observeren. Weer onderging hij die borende blik in
haar ogen. Een hond moest die van z’n baas zo beleven, bedacht hij. Het roedel
had meerdere jeugdigen en iedereen beschouwde zich daarvan in gelijke mate de
opvoeder. Maar Francis was duidelijk Ishma’s favoriet.
Met haar moeder had ze een wat afstandelijker verhouding, viel hem nu ook in.
Ze had ook weinig van Estrice, had een lichtere huid
en miste haar bevallige rankheid, eigenlijk veel meer Ishma,
had de postuur van haar standbeelden in de tuin. En dan dat hypnotiseerd
staalgrijze van haar ogen.
Terwijl de twee
nijvere vrouwen geanimeerd hem uitlegden wat ze deden, onderhielden Ishma en Francis zich met elkaar. Ook nu weer met opvallend
weinig woorden bij de bestudering van de schetsen waarover ze gebogen stonden.
Daarna had Ishma weer alle aandacht voor hem,
vertelde uitgebreid waar ze mee bezig was, wat haar problemen daarmee waren, en
kwam onverwacht met het voorstel haar een paar weken te assisteren.
Het gevolg was dat hij
zijn verblijf zou besluiten met drie weken hard zwoegen in haar atelier onder
de inspirerende leiding van Francis. Wat hem bijzonder goed was afgegaan en met
een beleving van een geweldige voldoening. De mallen voorbereiden voor het
gieten van een beeld, weer een met een wiebel, de specificaties opstellen en
mailen voor het bewegingsapparaat, het afgietsel polijsten en voorzien van
kleurwazen. Allemaal werkzaamheden waarvan hij zich vroeger nooit hadden kunnen
voorstellen ze te ambiëren of te kunnen. En dan ook nog met zoveel plezier.
Estrice kon ook zo opgaan in haar werk, dat een groot deel
van haar dag in beslag nam. Dan moest hij wegwezen. ‘Burton, doe wat, ga
wandelen of zoek een andere bezigheid!’ Kan ik je helpen, had hij eens
gevraagd. Zwijgend haar handen omhoog stekend had ze duidelijk gemaakt aan hem
niets te hebben. Lichamelijk leerde hij haar steeds meer waarderen, kende hij
al het mooi en minder fraai vertederende van haar. Zo aan het werk moest hij
haar ook geestelijk steeds meer bewonderen. Een vrouw om verliefd op te raken,
maar ook een die ver boven hem stond, steeds meer buiten zijn bereik raakte
zijn eigenwaarde bedreigde. Maar hier in Ishma’s
atelier zag hij een weg omhoog naar Estrice.
Dat werd achteraf de
grote betekenis voor hem van dit avontuur, eerst in het park en daarna op hun heim, en vooral dat druk bezig zijn onder leiding van
Francis. Die wonderlijke vrouw die hem deed begrijpen wat te doen en hoe, hem
liet werken en zwoegen alsof hij nooit anders had gedaan. Hem dat superieure
gevoel had gegeven verantwoordelijk en secuur werk zomaar even de baas te zijn.
Daardoor werden het weken waarnaar hij met heimwee was blijven terugkijken. In Ishma’s atelier en onder leiding van Francis zou hij best
carrière willen maken, werd zo een lokkende gedachte.
***